Ik gaf een interview aan Events.nl over welke lessen ik heb geleerd uit de Coronatijd. Het is gepubliceerd in de printeditie van het Magazine Events van november 2021. Ter lering en vermaak deel ik hieronder het artikel geschreven door Mahlee Plekker.
Linda Kerkhoven: We doen het gewoon!
Kwetsbaarheid, transparantie maar ook onverwachte lol, dat zijn de eerste woorden die Linda Kerkhoven, de vrouw achter Linda op Locatie, te binnen schieten als we verkennend praten over de veranderingen die direct voort lijken te komen uit de afgelopen crisismaanden. Niet dat alles alleen maar positief was – integendeel – maar het zit nu eenmaal in Linda’s karakter om toch op zoek te gaan naar mogelijkheden. ‘Soms was het ook gewoon whatthehell, we doen het gewoon, we hebben toch niets te verliezen!’ Het uitschakelen van het reptielenbrein resulteerde in haar geval in een aantal mooie avonturen en nieuwe grenzen.
Zoom en Teams mogen er wat haar betreft meteen uit: ‘Daar heb ik gewoon helemaal niets mee’, zegt ze resoluut. Ik wil mensen live spreken en een kop koffie met ze drinken. Met haar Locatietours brengt ze locaties en eventorganisatoren samen en juist dat ging het afgelopen jaar slechts mondjesmaat of zelfs helemaal niet. Linda: ‘Het werd dus een soort learning by doing jaar. Gaan de normale wegen niet? Dan moeten we op zoek naar andere manieren. Het snelle schakelen en het conceptdeken wat daarbij hoort, hebben mij wel heel veel gebracht, hoewel de tijd die je erin stopt natuurlijk niet in verhouding staat.
Creatief denken
Ze besloot ze als tegenhanger van haar live tours een online tour te ontwikkelen. ‘Dat heb je natuurlijk niet zomaar uitgerold. En staat het concept, dan moet je het ook gaan uitvoeren en verkopen. Maar uiteindelijk heb ik het wel gedaan. Het was creatief denken, maar je ook op een nieuwe manier verplaatsen in mensen.
Kwetsbaarheid en transparantie
En hoewel het een ongelofelijk lastige tijd was, heeft ze ook heel veel plezier gehad. “Ik bezocht veel lege locaties. Daar werd ik echt in de watten gelegd en voerden we warme, échte gesprekken. Dat zijn wel de fijne dingen waar ik echt met plezier op terugkijk. Kwetsbare en eerlijke gesprekken waren het vaak. Het is deze kwetsbaarheid en de bijbehorende transparantie die haar het meest bij zal blijven en daarmee ook meteen de belangrijkste coronales.
Linda ‘Ik vind dat mensen binnen de branche zich meer bloot mogen geven. Niet bang zijn, zeg gewoon wat je voelt. Is iets niet gelukt of kan iets niet? Wees er dan gewoon eerlijk over.’ Zelf ervoer ze die kwetsbaarheid in de praktijk rondom de organisatie van het Locatiecongres. ‘Ik had nog drie weken te gaan en echt nog te weinig kaartjes verkocht’, vertelt Linda. ‘Toen besloot ik met de billen bloot te gaan en een kwetsbare mail te sturen met de vraag waarom mensen geen kaartje kochten. ‘Dat bleek niet aan het ijzersterkte programma te liggen, maar simpelweg aan de timing voor locaties die eindelijk weer open mochten en het daar razend druk mee hadden. ‘Het bleek echt een staartje van corona. Heel fijn voor de locaties, een enorme domper voor mij. Maar doordat ik me blootgaf, deden anderen dat ook. Ik heb onwijs mooie mailtjes gehad. Voor corona had ik die openheid niet durven geven, terwijl ik nu weet hoe waardevol het is. Van mij mag die transparantie heel erg blijven, ik ga me er in ieder geval voor inzetten.
Grenzen stellen en kwaliteit behouden
Over het algemeen zijn mensen zich bewuster geworden van waar ze hun tijd aan besteden, denkt Linda. Bedrijven zijn nog eens na gaan denken waar ze voor staan, wat ze willen. Zelf is ze beter grenzen gaan stellen. ‘Wat wil ik nu echt? Kwaliteit behouden vind ik belangrijk. Ik zou tien Locatietours per jaar kunnen organiseren, maar zou ik dan ook de kwaliteit waar ik voor sta kunnen waarborgen?’ Nee. En ik wil echt iets goeds neerzetten.’ Daaruit voortvloeiend denkt ze dat we binnen de branche best beter mogen gaan nadenken over wat een evenement kost. Linda: ‘Ik heb me voorgenomen om niet meer van alles te laten sponsoren. Laten we als we een event organiseren gewoon iedereen eens betalen voor zijn diensten. Niet per se de hoofdprijs, maar wel gewoon een goede prijs. Geen barters. Ik wil daar best een statement van maken’, lacht ze. Je kent vast het voorbeeld van de bakker en zijn brood wel? Die krijg je ook niet voor niets. Tijdens een eventbezoek betaal je van techniek en je kopje koffie tot de locatie, lunch, fiets en bootjes. Alles is een onmisbaar schakeltje. Op het moment dat mensen meer inzicht in de waarde krijgen, lijkt bijvoorbeeld hun ticket helemaal niet meer zoveel geld. Voor kwaliteit betaal je.
Wake up call voor locaties
Eigenlijk geldt die transparantie die ze als grootste goed meegenomen heeft uit deze coronamaanden ook voor locaties. Linda ‘Ik pleit er al jaren voor dat locaties na gaan denken over wat ze anders maakt. Fijne hospitality, lekker eten, goede koffie en een mooie locatie hebben ze allemaal. Ga nu eens kijken wat jouw locatie echt bijzonder maakt. Eventmanagers zijn ook niet op zoek naar die eenheidsworst. Zij zijn op zoek naar die unieke dingen, die specifieke haakjes waarmee zij hun event naar een hoger niveau kunnen tillen. Zoek jouw niche, hoe klein die ook is! Wist je dat ik bijvoorbeeld ooit de vraag kreeg of ik nog een locatie wist met rode luiken? Precies, zo specifiek kan iemand zoeken. Durf te kiezen!’
Met de blik positief vooruit, gaat Linda voor een jaar vol prikkels! ‘Eventmanagers kunnen echt veel prikkels hebben en iedereen kijkt uit naar extra inspiratie. Dat plus alle geleerde lessen ga ik in de komende Locatietours meenemen om zo veel mogelijk waarde toe te voegen. Tijd is schaars, ik ga voor de overtreffende trap!’