Laat je inspireren en vertaal naar jouw eigen locatie

Inspiration Story: LOL tijdens de lockdown

Inspiration Story: LOL tijdens de lockdown

Linda Kerkhoven is de eigenaresse van Linda op Locatie (LOL), een adviesbureau voor event locaties. Van hotels en fabrieken, tot ateliers en boten, Linda adviseert en helpt locaties met het vergroten van zichtbaarheid bij de doelgroep en event planners. Een van Linda’s bekendste concepten is de Locatietour. Honderden organisers nam ze tijdens deze events al mee op sleeptouw. Maar betekent corona het einde van een succesvol concept, of zijn er meer paden te bewandelen? Het Utrecht Convention Bureau ging hierover met Linda in gesprek.

“Nieuwe locaties beginnen meestal enthousiast met het ontwikkelen van ideeën en het inrichten van de venue. Ze hebben zich echter vaak nog niet verdiept in de markt waar ze zich in begeven en hoe ze hun doelgroep kunnen bereiken, terwijl dat eigenlijk je grootste uitdaging is: hoe zorg je dat je hut gevuld raakt? Kortom, de marketing wordt vaak over het hoofd gezien,” zegt Linda. Linda  adviseert event locaties op verschillende vlakken, van het inzicht krijgen in de doelgroep, het in kaart brengen van de behoefte van de boeker tot het maken van aansprekende content. “Het is de boeker of event manager die je wil overhalen tot een reservering. Je wil ze dan ook direct kunnen raken. Vragen als wat willen ze voelen, zien of ervaren zijn cruciaal. Het draait niet alleen om de aanwezigheid van tafels, stoelen, een beamer en een kop koffie; alles moet kloppen. Ik help bij het creëren van dat totaalpakket”. Door haar jarenlange ervaring als boeker bij diverse bedrijven én als bedrijfsleider van een vergaderlocatie helpt Linda nu haar klanten te adviseren en waar nodig verwachtingen bij te stellen. “Als iemand wil inzetten op een hoger segment, maar er stoelen staan waar een directielid het nooit een volle dag op zou uithouden, dan moet je bijsturen. Je doet iets aan de inrichting, of je kiest een andere doelgroep. Het is belangrijk je te verplaatsen in jouw ideale klant en dan te kijken of je aan alle voorwaarden voldoet. Ik neem de locatie mee in de belevingswereld van de boeker”.

De Locatietour
Aanvullend op de diensten die Linda op Locatie al verleend, kwam Linda in 2016 met het nieuwe concept van de Locatietour. Ze weet uit ervaring hoe belangrijk het is voor een boeker om locaties te kunnen bezichtigen. “Je kan online wel mooie foto’s zien, maar je wilt toch even zelf ervaren hoe een locatie voelt. Zijn er genoeg parkeerplaatsen? Hangt er een fijne sfeer? Word ik fijn ontvangen? Is de koffie lekker? Voor dat soort informatie móet je gewoon ter plaatse zijn”. Echter kost het bezichtigen van meerdere, individuele locaties veel tijd en kunnen bezichtigingen ook niet altijd op één dag worden gepland. Met deze twee elementen in gedachten, ontwikkelde Linda het concept van de Locatietour. “Je wil eigenlijk als boeker in één dag verschillende locaties zien en als locatie is het gunstig als je in één keer meerdere potentiële event planners kan ontmoeten.

Lees het volledige artikel op de website van het Utrecht Convention Bureau