LOL in het nieuws

De zin en onzin van 'creativiteit'

Events | 11 november 2014


Creativiteit is zo’n woord dat een bepaalde magie in zich heeft. Iets ongrijpbaars lijkt het te hebben; het is er of het is er niet. En eigenlijk moeten we er ook vooral niet te lang over willen praten: creativiteit moet je gewoon zijn gang laten gaan. Events is echter eigenwijs en doet in een uitgebreid dossier een dappere poging de magie van creativiteit in woorden te vangen.

Uitgelicht

Want als we er dan iets over moeten vinden, hoe zouden we ‘creativiteit’ dan omschrijven? Joris Bots, van BrancheContact en het initiatief Samen Kansen Creëren, meent dat het ‘m vooral zit in het onbevooroordeeld, zonder maatschappelijke of sociale invloed een toepasbare (deel)oplossing bedenken. Linda Kerkhoven van Linda op Locatie gaat nog een stapje verder en vindt dat je vooral ook open moet staan voor vernieuwing, originaliteit en buiten de kaders moet durven denken.

Een heet hangijzer: Creativiteit versus Geld. Heeft creativiteit geld nodig? Creativiteit heeft volgens Linda niet altijd geld nodig. ‘Je went je creativiteit aan wanneer je je zorgen moet maken over euro’s. Als we het over stylingkosten voor een locatie hebben bijvoorbeeld: je kunt geweldige attributen vinden bij de kringloop en wanneer je er open over spreekt met je omgeving denken zij mee, zelfs een restje muurverf wordt dan gedeeld zodat je alsnog een geweldige, eigen ruimte kunt creëren, zonder dat dit veel hoeft te kosten.’ Waar halen jullie inspiratie vandaan? Linda: Ik haal inspiratie uit alles wat ik beleef! Van de knutselwerkjes op het raam op school, de winkels en etalages bij een dagje shoppen, de menukaart van een restaurant, de programma’s die ik kijk op tv en de mensen die ik ontmoet. In mijn hoofd zit een soort van creatieve database en daardoor kan ik snel schakelen. Voor de uitwerking van mijn ideeën zoek ik dan wel weer de rust en creëer ideale omstandigheden. Het liefst kruip ik in mijn lievelingsvest en zoek een ruimte met veel natuurlijk licht en frisse lucht.

‘Creativiteit is je gevoel volgen, kansen zien en die benutten!’

Volledige artikel op Events